יום ראשון, 25 יולי, 2021

יוסי טייס בזכות האזרחות האירופאית

יוסי מגשים את החלום להיות טייס בזכות האזרחות האירופאית

בגיל 34, עם עבודה מסודרת, מתגורר במרכז תל-אביב וחיי חברה שופעים, עזב את הכל וטס לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות על מנת להגשים חלום ילדות. תכירו את יוסי, שהסיפור האישי שלו גרם לנו להחסיר פעימה ולפנטז, הלוואי וכולנו נדע כך לרדוף אחר החלומות שלנו.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

יוסי טייס בזכות האזרחות האירופאית

עם סיום השירות הצבאי בו עסקתי בתכנות, נכנסתי לעבוד בהייטק. הייתי על מסלול קבוע, עובד מהבוקר עד הלילה, מתוסכל ולא מראה זאת כלפי חוץ, הרגשתי שהחיים חולפים מולי וכך עברו להם 10 שנים. עם תחושת החמצה ושהכל עומד במקום, ידעתי שמשהו חייב להשתנות וחיפשתי תכלית “להרגיש שעשיתי משהו בחיים”. מכאן התחלתי לחקור אפיקים חדשים ולחשוב מה אוכל לעשות שיתן לי את אותה תחושה, שיעניק לי סיפוק ושאוכל גם להתפרנס ממנו.

“הייתי בטוח שעל מנת להיות טייס בישראל אתה חייב לעבור דרך מסלול השירות הצבאי”

הכל החל בחופשה באילת. נקלעתי לשיחה עם אדם זר במסעדה, שסיפר לי שנמצא בקורס טיס אזרחי. הוא תיאר את הרקע שלו והמסלול לימודים, והייתי בטוח שהוא ממציא בכל מילה שהוא מוציא מהפה. מהילדות חלמתי להיות טייס, זה משהו שהדחקתי לאורך חיי ולא האמנתי שאפשרי, עד אותו יום. הייתי בטוח שעל מנת להיות טייס בישראל אתה חייב לעבור דרך מסלול השירות הצבאי, מסלול שכבר בגיל 17 ידעתי שלא אוכל להתקבל אליו דרך המיונים לטיס, כשלבסוף התגלגלתי לעולם התכנות שהייתי טוב בו. עם חזרתי מאילת, בדקתי את דבריו של הבחור בנוגע ללימודי טיס אזרחי וגיליתי שאכן יש חיה כזאת בישראל.

הגעתי בהתחלה לבית-ספר לטיס בהרצליה ועשיתי כמה טיסות ניסיון. הייתי חייב לוודא שבאמת אמצא בזה עניין, שלא אפחד ולא יהיו חרדות מטייס. דיברו איתי על תוכנית ארוכת טווח של 5 שנים ובעלות כוללת שיכולה להגיע לחצי מיליון ש”ח, סכום שלא אוכל לעמוד בו. אחד מחבריי קישר אותי עם מישהי שעושה מסלול דומה בארה”ב. היא סיפרה לי על בית-ספר במיאמי שרוב הישראלים מגיעים אליו ולומדים שם במסלול בטוח.

נכנסתי למחשבות “מה יגרום לי לעזוב הכל ולעבור ללמוד בארה”ב?”. הצבתי לעצמי שני יעדים: הראשון, לשמור על העבודה הנוכחית כעבודה מרחוק בזמן הלימודים. והשני, להוציא אזרחות זרה היות ושוק התעופה בישראל הוא קטן ובחו”ל קיימות אופציות תעסוקה רחבות יותר לטייסים.

“עלויות המחייה בארצות הברית הם בערך חצי מעלויות המחייה בישראל”

חיפשתי במשפחה זיקה לאזרחות זרה ומצאתי דרך סבי זיקה לאיטליה. משם התחלתי את התהליך להוצאת האזרחות, זה היה ב 2017. יש לי קרוב משפחה שכבר עבר את התהליך, הוא שחקן כדורגל בינלאומי והאזרחות מאוד עזרה לו עם עבודה בחו”ל. הייתי צריך להמציא את כל המסמכים הנדרשים ולהגיש אותם בשגרירות איטליה. במקביל פניתי למעסיקיי וביקשתי מהם לקחת עליי הימור ולהעסיק אותי מחדש כפרילנסר. זה לא היה פשוט, הייתי צריך לסחוף אותם לתוך החלום ולשמחתי הם הסכימו. הפכתי משכיר לעצמאי, הוצאתי עוסק פטור וירדתי ל – 25% משרה. כאשר התכנון היה לכסות הוצאות מחייה בסיסיות, ללא רווח לבזבוזים. עלויות המחייה בארה”ב הם בערך חצי מעלויות המחייה בישראל. ברגע שהבנתי ששני היעדים שהצבתי לעצמי מתקיימים, ידעתי שזה הזמן ואין עוד מעצורים.

נרשמתי ללימודים בארה”ב וכדור השלג החל להתגלגל. היה לי את היתרון של להיות רווק, ללא משכנתא וילדים. נפגשתי עם סוכן הביטוח הפרטי ובנינו תוכנית פיננסית לכל המסלול כדי לוודא שלא אקלע למצבים שבהם אזל לי התקציב, כמובן שגם ההורים סייעו לי כלכלית, בלעדיהם זה לא היה מתאפשר. שיתפתי את המשפחה המורחבת והחברים, מרתון של הכנות ותכנונים לקראת העזיבה והתמקמות בפלורידה, שכללה גם קניית רכב והשכרת דירה. בית הספר דואג לאשרת שהייה במדינה בתור סטודנט, ולאישור עבודה למשך שנתיים שנועד עבור צבירת שעות טיסה לטייסים חדשים לפני שהם חוזרים למדינת המוצא.

הלימודים החלו ובקשתי לאזרחות כבר הייתה בתהליך שנמשך בערך שנתיים. לאחר שאושרה חזרתי לארץ לפגישה בשגרירות וקבלת הדרכון, לאחר מכן גם אחיי החלו את התהליך.

מבחינה כספית, העלות הכוללת של הלימודים היא בערך 100 אלף דולר. המסלול מחולק ל 3 שלבים, כאשר כל שלב מיועד להוצאת רישיון מסוים: רישיון 1 – רישיון פרטי להטסת מטוס. רישיון 2 – הגדר מכשירים, שם לומדים כיצד להטיס מטוס באמצעות מכשור בלבד ללא יכולת ויזואלית לראות מה קורה בחוץ. רישיון 3 – רישיון הטיס המסחרי, לומדים להטיס מטוסים דו-מנועיים, למשל מטוסי נוסעים. במסלול האמריקאי קיים גם שלב 4 – בוגרי השלבים הקודמים הופכים להיות מדריכי טיס וכך צוברים שעות טיסה, זאת מכיוון שהתקן האמריקאי מחמיר עם הטייסים ונדרשות 1500 שעות טיסה בשביל להתקבל לחברות תעופה בארה”ב. לצורך השוואה, בישראל זה 1000 שעות ובאירופה זה בערך 300 שעות.

עם תחילת משבר הקורונה, הכל התהפך. המסלול האמריקאי נחשב עד אז בטוח ויעיל, אך לפתע חברות התעופה האמריקאיות הפסיקו לגייס. חלק מהחברים שלמדו איתי בחרו להישאר ולקוות שהמצב ישתפר, אבל הרוב החלו לחשב מסלול מחדש. עם סיום הלימודים תסתיים אשרת הסטודנט והעבודה ולא אוכל להישאר בארה”ב. פתאום אתה מבין שאתה לא יכול לתכנן תוכניות ארוכות טווח, שוק התעופה התרסק והדבר החכם לעשות כרגע הוא לפעול צעד צעד ולעקוב אחר ההתרחשויות.

“לאזרחים אירופאים יש מסלולי לימוד מסובסדים במוסדות ציבוריים”

לשמחתי הרבה, הגיע הדרכון האיטלקי ונפתחה בפניי הדלת להמשך לימודים ועבודה באירופה. החלטתי לנצל את התקופה שבה שוק התעופה מדשדש ולהמיר את הרישיונות האמריקאים לרישיונות אירופאים, מסלול שיכול לקחת 18 חודש בערך. זה מצריך לימודים בבית-ספר לטיס באירופה. מצאתי אחד כזה בצ’כיה, שעקב המשבר יתאפשר לי להגיע למבחנים בלבד, ללא צורך במגורים שם. זה מהלך שלא הרבה עושים אותו, אבל יודע שזה יהיה הדבר הנכון עבורי. אילו היה לי את האזרחות האירופאית מההתחלה, הייתי חוסך עלויות והולך ללמוד באירופה מלכתחילה. אומנם טייס לא נכלל ברשימת המקצועות עבור מסלולי לימוד מסובסדים באירופה, אך עלויות בתי הספר באירופה לרוב הן זולות יותר. בלי קשר שאם הייתי רוצה ללמוד מקצוע אחר, אז לאזרחים אירופאים יש מסלולי לימוד מסובסדים במוסדות ציבוריים.

הייתי ממליץ לכל מי שחולם להיות טייס לחקור היטב את העלויות, תנאי הלימוד ולהתייעץ עם אנשים שחוו את המסלול. אתה חייב לדעת שאתה יכול לממן את כל התהליך לפני שאתה מתחיל אותו. בנוסף, בישראל יש המון מגבלות על לימודי טיס. ולא פחות חשוב, לבחור מדינה שבה ניתן לעבוד בצורה חוקית! שזה אומר שאם ניתן להוציא אזרחות זרה, אז ללכת לעשות זאת כמה שיותר מהר, גם בלי קשר ללימודי טיס, אי אפשר לדעת כיצד האזרחות תשרת אתכם או את ילדיכם בעתיד.

 

הגיבו לכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב skype
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

הכתבות הנצפות ביותר